Σελίδες

Τετάρτη 7 Μαρτίου 2007

Αncient Ηistory I

Μερικά ιστορικά στοιχεία για να ξερουμε από πού ξεκινήσαμε και πώς , τα οποία θα μας βοηθήσουν (ελπίζω ) να καταλάβουμε τι σημαίνει Ολοήμερο Σχολείο .


Η ΑΡΧΗ


Ο θεσμός του Ολοήμερου Σχολείου ξεκινάει σε πιλοτική εφαρμογή , σύμφωνα με την σχετική σελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου τον Ιούνιο του 1999.


(αντιγραφή από την σελίδα του Π.Ι)


"8.3. ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Το πρόγραμμα θα έχει διάρκεια 15 μήνες (Ιούνιος 1999 - Αύγουστος 2000). Η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος αφορά μόνο το σχολικό έτος Σεπτ. 99 - Ιούν. 2000."


Σε αυτή τη φάση συμμετέχουν τα παρακάτω 28 Σχολεία

(αντιγραφή από την σελίδα του Π.Ι)

1 . 76ο Δημοτικό σχολείο Α΄ Αθήνας
2 . 27ο Δημ. Σχολ. Α΄ Αθήνας
3 . 138ο Δημοτικό σχολείο Α΄ Αθήνας
4 . 89ο Δημοτικό σχολείο Α΄ Αθήνας
5 . 129ο Δημοτικό σχολείο Α΄ Αθήνας
6 . 159ο Δημοτικό σχολείο Α΄ Αθήνας
7 . 50ο Δημοτικό σχολείο Α΄ Αθήνας
8 . 30ο Δημ. σχολ. Α΄ Αθήνας
9 . 5ο Γαλατσίου Α΄ Αθήνας
10 . 2ο Δημ. σχολ. Μελισσίων Β΄ Αθήνας
11 . 1ο Δημ. σχολ. Αιγάλεω Β' Δυτ. Αττικής
12 . 4ο Δημ. σχ. Αγίων Αναργύρων Γ΄ Αθήνας
13 . 2ο Δημ. Σχολ. Ρέντη Β' Πειραιά
14 . 1ο Δημ. Σχολ. Περάματος Β' Πειραιά
15 . 7ο Δημ. Σχολ. Περάματος Β' Πειραιά
16 . 3ο Δημ. Σχολ. Λαυρίου Β' Ανατολ. Αττικής
17 . Δημ. σχολ. Λιμένος Χερσονήσου Ηρακλείου Κρήτης
18 . Δημ. Σχολ. Μαλλίων Κρήτης Ηρακλείου Κρήτης
19 . 2ο Δημ. σχ. Αγίου Παύλου Α΄ Θεσσαλονίκης
20 . Δημ. σχολ. Ανατολικού Δήμου Χαλάστρας Β΄ Θεσσαλονίκης
21 . Δημ. σχολ. Μασσάρων Ρόδου Δωδεκανήσου
22 . Δημ. σχολ. Θυμιανών Χίου
23 . 17ο Δημ. σχολ. Λάρισας Λάρισας
24 . 9ο Δημ. σχολ. Κατερίνης Πιερίας
25 . 1ο Δημ. σχολ. Κάμπου Ζακύνθου
26 . 5ο Δημ. σχολ. Άργους Αργολίδας
27 . Δημ. σχολ. Ροδολίβους Σερρών Σερρών
28 . Δημ. Σχολ Πορταριάς Μαγνησίας


και το ποιό ενδιαφέρων στην όλη πιλοτική εφαρμογή είναι

α) οι κατευθύνσεις που δίνονται (ορισμένες από αυτές τις αντιγράφω)


(αντιγραφή από την σελίδα του Π.Ι)

8.6. ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Στη διαμόρφωση του ωρολογίου προγράμματος του κάθε σχολείου μπορεί να φανούν χρήσιμες ορισμένες κατευθύνσεις, όπως οι ακόλουθες:

.Τα μαθήματα του προγράμματος σπουδών διακρίνονται σε κορμού και επιλογής.

.Τις πρώτες δύο διδακτικές ώρες που τα παιδιά είναι ξεκούραστα και έχουν μεγαλύτερη δυνατότητα συγκέντρωσης, θα ήταν σκόπιμο να διδάσκονται τα βασικά μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών. Ορισμένες όμως από τις ημέρες της εβδομάδας, μπορούν τα μαθήματα αυτά να προγραμματίζονται και για κάποια από τις απογευματινές ώρες, όταν στόχος είναι όχι η διδασκαλία νέου αντικειμένου αλλά η εμπέδωση, εφαρμογή ή εξάσκηση. Έτσι θα "σπάει" και η μονοτονία του κάθε πρωινού αλλά και η αντίληψη των μαθητών, ότι αυτά τα "σοβαρά" μαθήματα πάντα προηγούνται.

.Η διδασκαλία και των υπολοίπων γνωστικών αντικειμένων κορμού μπορεί να προγραμματίζεται σε γενικές γραμμές κατά την 3η και 4η διδακτική ώρα, αλλά ορισμένες ημέρες της εβδομάδας να προγραμματίζεται και για το απόγευμα, οπότε και θα συνδυάζεται με κάποια δραστηριότητα, στην οποία θα καλούνται να συμμετέχουν ενεργά οι μαθητές, παραμένοντας, έτσι, σε ετοιμότητα και εγρήγορση.

.Τα παιδιά των δύο πρώτων τάξεων, λόγω βιολογικών αλλά και παιδαγωγικών αναγκών και δυνατοτήτων θα πρέπει να ολοκληρώνουν το "οργανωμένο" μέρος του προγράμματός των κατά μία ή και δύο ώρες νωρίτερα από τις μεγαλύτερες τάξεις. Μπορούν βέβαια, εφ' όσον κρίνουν και επιθυμούν οι γονείς, να παραμείνουν στο σχολείο και να ενταχθούν σε μια σειρά από ψυχαγωγικές ή αθλητικές δραστηριότητες.

.Οι αθλητικές δραστηριότητες και η γυμναστική να μην προγραμματίζονται αμέσως μετά το γεύμα.

.Τα μαθήματα επιλογής θα πρέπει να διαμορφώνονται σε συνεργασία και με το σύλλογο γονέων και εκπαιδευτικών ή/και να εναλλάσσονται με άλλα αντικείμενα, όπως παραδοσιακός χορός, δημιουργική κίνηση, εκμάθηση μουσικών οργάνων, χορωδία, αγγειοπλαστική, ζωγραφική, γλυπτική, θεατρικό παιχνίδι, κουκλοθέατρο και πολλαπλές αθλητικές δραστηριότητες.

β)Το ωρολόγιο πρόγραμμα

(αντιγραφή από την σελίδα του Π.Ι)

Με βάση τις παραπάνω παρατηρήσεις το ωρολόγιο πρόγραμμα του ολοήμερου σχολείου χωρίζεται σε τρεις ζώνες:
1η: πρωινή ζώνη
2η: μεσημεριανή ζώνη
3η: απογευματινή ζώνη

Ένα ενδεικτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, με βάση την εισήγηση της Επιστημονικής Επιτροπής για το Ολοήμερο σχολείο, μπορεί να είναι το ακόλουθο:

Το πρόγραμμα του σχολείου αρχίζει στις 7:00 και τελειώνει στις 17:00. Μια πρώτη, ενδεικτική κατανομή του νέου ωρολογίου προγράμματος μπορεί να είναι η ακόλουθη:

Προσέλευση

7:00-8:00 : Προαιρετική υποδοχή μαθητών

8:00-8:15 : Προσέλευση - Υποδοχή μαθητών

ΠΡΩΪΝΗ ΖΩΝΗ

(με δυνατότητα 5 διδακτικών ωρών και 35' διάλειμμα)

1η ώρα 8:20-9:10

2η ώρα 9:15-10:05

3η ώρα 10:20-11:05

4η ώρα 11:15-12:00

5η ώρα 12:05-12:50

Η πρωινή ζώνη μπορεί να περιλαμβάνει: Μάθημα*, μελέτη, εκπαιδευτικές, οικολογικές, πολιτιστικές και κοινωνικές δραστηριότητες, αισθητική και φυσική αγωγή, διδασκαλία γλωσσών, ενισχυτική διδασκαλία, κ.ά.

* Στις σχολικές μονάδες που είναι δυνατό, η διδασκαλία θα γίνεται μέσα σε ειδική αίθουσα εργαστηρίου.



ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΗ ΖΩΝΗ

Ελαφρύ γεύμα 13:00 - 14:00

Στη διάρκεια της μεσημβρινής ζώνης για μία περίπου ώρα τα παιδιά παίρνουν ένα ελαφρύ γεύμα, που φέρνουν από το σπίτι και επιλέγουν έναν από τους χώρους αναψυχής (Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, Χώρος γεύματος, Χώρος TV, Παιχνιδότοπος, Χώρος Η/Υ) για να αναπαυθούν ή να ψυχαγωγηθούν.

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΖΩΝΗ

6η ώρα 14:00-14:50

7η ώρα 15:00-15:50

8η ώρα 16:00-16:50

Η απογευματινή ζώνη μπορεί να περιλαμβάνει: Επιλεγόμενο μάθημα, μελέτη, οικολογικές, πολιτιστικές και κοινωνικές δραστηριότητες, αισθητική και φυσική αγωγή, διδασκαλία ξένων γλωσσών, ενισχυτική διδασκαλία, προετοιμασία των μαθημάτων της επομένης ημέρας, κ.ά.

17:00 : Λήξη σχολικού προγράμματος


Η σχετική σελίδα αναφέρει και άλλα ενδιαφέροντα πράγματα για την οργάνωση π.χ. των χώρων του σχολείου , της δημιουργικής απασχόλησης των παιδιών , την επιμόρφωση των εκπ/κών κ.α.

Το πρόγραμμα τελικά θα πάρει παράταση μέχρι τον Δεκέμβριο του 2000 (εκδόθηκε μάλιστα και ένα βιβλίο με τίτλο "Ολοήμερο Σχολείο - Λειτουργία και Προοπτικές" το οποίο , αν δεν το έχετε στο σχολείο και σας ενδιαφέρει μπορείτε να το "κατεβάσετε" από εδώ σε μορφή pdf )

Την συνέχεια η λειτουργία των Σχολείων αυτών καθώς και το όλο πρόγραμμα εντάχθηκε στο ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ (αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία που θα την πω στο επόμενο post)

Δευτέρα 5 Μαρτίου 2007

Ολοήμερο σχολείο : Σχολείο , ή parking ; Ερωτήσεις που ψάχνουν απάντηση

Τι είναι το Ολοήμερο σχολείο τελικά έτσι όπως λειτουργεί σήμερα ; Είναι σχολείο ; και αν ναι τι είδους σχολείο ; είναι ένα μονοθέσιο σχολείο μεσά σε ένα μεγαλύτερο ; είναι σχολείο που έχει κάποιο παιδαγωγικό ρόλο ή απλά είναι ένα μέρος όπου οι γονείς παρκάρουν τα παιδιά τους μέχρι να σχολάσουν από την δουλειά ; Τι περιμένουν όλοι όσοι εμπλέκονται (γονείς , δάσκαλοι ,διευθυντές κλπ) , με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στην λειτουργία του ;(εξαιρούνται οι μαθητές και θα εξηγήσω παρακάτω γιατί )

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Αν και το blog αυτό γίνεται στο μάθημα της Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης στο οποίο συμμετέχω , θα ήθελα να γίνει τόπος προβληματισμού και ανταλλαγής απόψεων και ιδεών , ειδικά σε θέματα Α/θμιας εκπ/σης .
Επειδή τα τελευταία 6 (έξι) χρόνια ασχολούμαι με το Ολοήμερο Δημοτικό , θα ξεκινήσω περιγράφοντας τους προβληματισμούς μου και θα ήθελα τα σχόλια σας , όσοι μπορείτε και θέλετε να κάνετε κάποιο , μην διστάσετε είναι καλοδεχούμενο .