Σελίδες

Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2008

Προγραμματισμός ολοήμερου τμήματος-χώροι

`    Το πόσο ζωτικής σημασίας είναι ο χώρος στον οποίο κινούμαστε και  εργαζόμαστε είναι γνωστό . Η κατάλληλη διαμόρφωσή του επίσης μπορεί να εξυπηρετήσει καλύτερα τους εκπαιδευτικούς στόχους που έχουμε θέσει , υπάρχουν οι σχετικές έρευνες , τα έχουμε ακούσει στα σεμινάρια κλπ. Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν στο ολοήμερο για να δημιουργήσουμε τους κατάλληλους χώρους . Ας δούμε πρώτα σε ποιά περίπτωση είμαστε ...

Στο ολοήμερο υπάρχουν δύο περιπτώσεις ή έχουμε αίθουσα αποκλειστικά για το ολοήμερο ή δεν έχουμε .Υπαρχει  και μια τρίτη περίπτωση αλλά είναι πολύ  σπάνια , για τους πολύ τυχερούς .Δηλαδή να έχει γίνει στην αυλή του σχολείου καινούριο κτήριο το οποίο να ικανοποιεί τις ανάγκες σε αίθουσες και το παλιό να έχει μείνει για το  ολοήμερο ή να κάνουν μάθημα οι ειδικότητες , σε αυτή την περίπτωση το μόνο όριο είναι η φαντασία μας  . Α !!! και τα οικονομικά του σχολείου .Σε αυτήν την περίπτωση , όπως και στην περίπτωση που η αίθουσα χρησιμοποιήται αποκλειστικά για το ολοήμερο (εγώ δυστυχώς δεν ανήκω σε αυτές τις κατηγορίες), θα βρήτε χρήσιμο αυτό το βιβλίο (Ολοήμερο Σχολείο - Λειτουργία και Προοπτικές) με την μελέτη που είχε γίνει για τα πρώτα ολοήμερα .

Κάνουμε έναν προγραμματισμό , ρεαλιστικό και αν είναι δυνατό βάζουμε στόχους άμεσους , μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους , σχετικά με την βελτίωσή του (μοκέτες , βαψίματα , μαξιλάρια κλπ.) καθώς και της υποδομής του (βιβλιοθήκες ,  θρανία , γραφεία  διάφορες γωνιές κλπ) και συζητάμε με τον/την  δ/ντη τις οικονομικές δυνατότητες και προσπαθούμε να κάνουμε ένα πλάνο με κάποιο χρονικό ορίζοντα .

Αυτή είναι μια δουλειά που πρέπει να κάνουμε εμείς και να μην περιμένουμε να ενδιαφερθεί  ο/η δ/ντης γιατί εμείς ξέρουμε καλύτερα τι χρειαζόμαστε και αυτός/η συνήθως έχει δουλειά και δεν προλαβαίνει να ασχοληθεί με τέτοιες λεπτομέρειες , αν είναι αδιάφορος για το όλοήμερο είναι ακόμα καλύτερα γιατί για να μας ξεφορτωθεί θα μας κάνει μερικά χατήρια .

Πάμε στην περίπτωση όπου δεν έχουμε αίθουσα αποκλειστικά για το ολοήμερο και αυτό λειτουργεί στην τάξη που μόλις βγήκαν οι μαθητές του πρωινού ωραρίου (της Α' τάξης συνήθως).Εδώ δυστυχώς οι δυνατότητες παρέμβασης στο χώρο είναι από ελάχιστες ως μηδαμινές για πολλούς λόγους. Μπορούμε όμως να κάνουμε μερικά πράγματάκια έτσι ώστε να γίνει πιό ανθρώπινη η παραμονή των παιδιών και ευκολότερη η δουλειά μας .

Πρώτα πρώτα χρειαζόμαστε μια βιβλιοθήκη αποκλειστικά για το ολοήμερο . Σε αυτή θα βάλουμε τους φακέλους των παιδιών , τα επιτραπέζια παιχνίδια που θα προγραμματίσουμε να αγοράσουμε ( και δεν θέλουμε να τα αγγίζουν άλλα παιδιά εκτός του ολοήμερου που τα προσέχουμε γιατί την δεύτερη μέρα θα είναι διαλυμένα) τα διάφορα cd , dvd , χρώματα , παραμύθια , βιβλία ,τα χαρτιά μας (για να μην έχουμε και την γκρίνια του συναδέρφου που του "πιάνουμε" το συρτάρι του γραφείου) κλπ.

Έπειτα αφού δούμε καλά το χώρο μας πρέπει να φροντίσουμε έτσι ώστε να αγοραστούν κάποια μαξιλάρια για να μπορούν τα παιδιά να ξεφύγουν από το καρεκλάκι , να κάτσουν να διαβάσουν ένα παραμύθι , να παίξουν κάποιο επιτραπέζιο ... γιατί 8 ώρες καθισμένος σε αυτό δεν αντέχονται ( το ξέρουμε από τα διάφορα σεμινάρια πολύ μικρότερης διάρκειας) και το ανάλογο τραπεζάκι ή τραπεζάκια . Σε αυτό το χώρο μπορούμε να κάνουμε και κάποια χαλαρή παρουσίαση , με ένα μικρό φορητό πίνακα , αν χρειαστεί , με φωτογραφίες , διαφάνειες κλπ. έτσι ώστε να αποφύγουμε τον μεγάλο που είναι πιό επίσημος και προδιαθέτει αρνητικά.Αυτά όλα καλό θα είναι να μπορούν να μεταφερθούν σε κάποια αποθήκη με το σχόλασμα γιατί στο πρωινό ωράριο θα ενοχλούν τον συνάδερφο(άσε που κινδυνεύουν κιόλας)

Σε έναν πιό μακροπρόθεσμο προγραμματισμό μπορούμε να δούμε και την δυνατότητα δημιουργίας γωνιάς Υ/Η (αν δεν υπάρχει ήδη).

Εδώ είπαμε ότι δυστυχώς δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά πράγματα , ανάλογα πάντως με τον χώρο , τις δυνατότητες , και τις καταστάσεις , ο καθένας μπορεί να κρίνει τι χρειάζεται και σε συνεργασία με τον/την δ/ντη και τον δάσκαλο του πρωινού τμήματος ή και τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων ή μόνο με τους γονείς του ολοήμερου να προγραμματίσει τις παρεμβάσεις του για την καλύτερη λειτουργία του .

Δεν υπάρχουν σχόλια: