Σελίδες

Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2008

Portfolio 3

Πάμε και για το τελευταίο κομμάτι για το portfolio .

Αντιγράφω από την εργασία της Βαρσαμίδου Αθηνάς, Msc, Εκπαιδευτικού Β/θμιας Εκπ/σης και του Γιάννη Ρές , Msc, Εκπαιδευτικού Β/θμιας Εκπ/σης με θέμα :

Αυθεντική αξιολόγηση/ αξιολόγηση βάσει φακέλου: Μια δυναμική & ευέλικτη αξιολογική πρόταση στην υποχρεωτική εκπαίδευση


τι είναι και τι μπορεί να περιέχει μέσα ο φάκελος εργασίας (portfolio)


Αποδομώντας ορισμούς για το «φάκελο» από τη διεθνή βιβλιογραφία, στον Ανδρεαδάκη
(2006) διαβάζουμε: Ο φάκελος υλικού του μαθητή είναι η συστηματική και οργανωμένη συλλογή ενδείξεων που χρησιμοποιούνται από τον εκπαιδευτικό και το μαθητή για να παρακολουθήσουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις στάσεις του μαθητή (Vavrus, 1990).

Για τους Arter & Spandel, 1992, ο φάκελος εργασίας είναι η σκόπιμη συλλογή εργασιών του μαθητή που διηγείται την ιστορία των προσπαθειών του μαθητή, την πρόοδό του ή την επίδοσή του σε μια δεδομένη χρονική στιγμή.

Οι Paulson & Paulson, 1993 υποστηρίζουν πως ο φάκελος εργασίας παρουσιάζει μια ιστορία. Το θέμα της ορίζεται από την απάντηση του μαθητή στην ερώτηση τι έχω μάθει στη διάρκεια του μαθήματος και πως το έχω εντάξει στην πράξη.
Το περιεχόμενο του φακέλου μπορεί να είναι:
- Κατάλογος εκπαιδευτικών στόχων.
- Δείγματα εργασιών των μαθητών στο σχολείο ή/και το σπίτι.
- Έλεγχοι προόδου.
- Κριτήρια αξιολόγησης και τεστ.
- Φύλλα ποιοτικής αξιολόγησης του εκπαιδευτικού.
- Φύλλα αυτοαξιολόγησης του μαθητή .
- Περιγραφικές παρατηρήσεις και σχόλια του εκπαιδευτικού.
- Παρατηρήσεις ή προτάσεις του μαθητή για τη διδασκαλία.
- Ημερολόγια συσκέψεων του συλλόγου διδασκόντων.
- Συνεντεύξεις από μαθητή ή/και τους γονείς του.
- Έπαινοι, βραβεία ή άλλες διακρίσεις.
- Παρατηρήσεις ή προτάσεις για τη διδασκαλία.


Bασικότερα πλεονεκτήματα που απορρέουν από τη χρήση του φακέλου εργασιών στην εκπαιδευτική πράξη (Ανδρεαδάκης, 2006):
- Η αξιολόγηση βάσει φακέλου δίνει στους μαθητές τη δυνατότητα να συμμετέχουν με πιο
ενεργητικό τρόπο στη διαδικασία διδασκαλίας - μάθησης.
- Προσφέρουν τη δυνατότητα αξιολόγησης ευρείας έκτασης νοητικών δεξιοτήτων του
μαθητή.
- Αποτελούν πλούσια πηγή αυθεντικών πληροφοριών για το τι συμβαίνει μέσα σε μια
σχολική τάξη και μπορούν να οδηγήσουν σε σημαντικές αλλαγές των εκπαιδευτικών
πρακτικών.
- Είναι καλά προσαρμοσμένοι σε εξατομικευμένους εκπαιδευτικούς σκοπούς, τις ατομικές
ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητες του μαθητή.
- Μπορούν να διευκολύνουν την ανακοίνωση των επιτευγμάτων του μαθητή σε άλλους
(εκπαιδευτικός επόμενης χρονιάς, εκπαιδευτικά ιδρύματα, εργοδότες, κ.λπ.).
- Ενθαρρύνουν τη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή.
- Ο εκπαιδευτικός αποκτά γνώση γύρω από το τι ο μαθητής εκτιμά και σε τι αποδίδει
μεγαλύτερη ή μικρότερη αξία.


Ο Ανδρεαδάκης (2006) εντοπίζει τα βασικότερα μειονεκτήματα της αξιολόγησης βάσει φακέλου:
- Οι φάκελοι απαιτούν πολύ χρόνο για την αξιολόγησή τους.
- Οι εργασίες που εκπονούν οι μαθητές είναι δύσκολο να αξιολογηθούν, ιδιαίτερα όταν
ποικίλλουν από μαθητή σε μαθητή.
- Η δυσκολία της αξιολόγησης της προόδου των μαθητών όταν ένας φάκελος δεν περιέχει
συγκρίσιμο περιεχόμενο.
- Οι μαθητές θεωρούν σε ορισμένα μαθήματα ότι η μέθοδος αυτή στερείται ενδιαφέροντος.
- Λόγω της φύσης και των ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζουν οι φάκελοι, η αξιοπιστία της και η συγκρισιμότητα των επιδόσεων των μαθητών είναι συχνά αρκετά χαμηλή.
- Η αξιολόγηση βάσει φακέλου θέτει συχνά σε μειονεκτική θέση τους μαθητές που δεν έχουν σημαντική βοήθεια από την οικογένεια τους.
- Η έλλειψη συστηματικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σ΄ αυτή τη μέθοδο.
Η αξιολόγηση βάσει φακέλου δεν αποτελεί συστηματικό εργαλείο αξιολόγησης του μαθητή,
τουλάχιστον, στην ελληνική πραγματικότητα. Η υιοθέτηση αυτής της εναλλακτικής μορφής
αξιολόγησης σπανίζει και πολλές φορές αντιμετωπίζεται αρνητικά ή με καχυποψία, κυρίως από εκπαιδευτικούς με πολυετή υπηρεσία, επειδή κρίνουν πως έτσι απομυθοποιούνται και χάνουν το κύρος που τους προσδίδει η απονομή βαθμών.



Φυσικά δεν μπορώ να γράψω όλη την εργασία που είναι 10 σελίδες αλλά ελπίζω τα κομμάτια που επέλεξα να μπορούν να βοηθήσουν λίγο . Για όποιον ενδιαφέται πάντως μπορεί να κατεβάσει όλη την εργασία από εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια: