Σελίδες

Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου 2008

Προγραμματισμός Ολοήμερου τμήματος – Δημιουργικές εργασίες 1

           Όσοι έχουν κάνει καιρό στα ολοήμερα ξέρουν ότι δεν υπάρχει πιό δύσκολη μέρα από εκείνη που τα παιδιά έχουν πάει εκδρομή και δεν έχουν τίποτα να γράψουν ,  μένουν οι δύο ώρες τις προετοιμασίας κενές και αν υπάρχει και κάποια ώρα χωρίς μάθημα ειδικότητας , το ωράριο γίνεται μαρτύριο . Υπάρχουν επίσης κάποιες ώρες στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα που είναι κενές και τις εκμεταλευόμαστε για να κάνουμε κάποια ενισχυτική διδασκαλία ή αφήνουμε τα παιδιά ελεύθερα να παίξουν έξω (αν βρέχει όμως ;)

           Για  όλες αυτές τις περιπτώσεις , καθώς και για άλλες που προκύπτουν μπορούμε να  προγραμματίσουμε μια σειρά δραστηριοτήτων έτσι ώστε και τα παιδιά να περάσουν δημιουργικά τις ώρες τους και εμείς να μην έχουμε το άγχος "τι τα κάνω τώρα"...

           Ο προγραμματισμός αυτός μπορεί να είναι τύπου "ευέλικτης ζώνης " αλλά πιό χαλαρά καθώς το ζητούμενο εδώ δεν είναι το αποτέλεσμα αλλά η διαδικασία , δεν μας ενδιαφέρει ούτε η διάχυση του αποτελέσματος , ούτε και οι στόχοι μας  είναι τόσο συγκεκριμένοι όπως σε ένα πρόγραμμα ευέλικτης ζώνης .

          Χρειαζόμαστε όμως "παιδαγωγικό κλίμα".Αυτό ο καθένας το πετυχαίνει με τον δικό του τρόπο , μια καλή μέθοδο πάντως είναι να λέμε παραμύθια στα παιδιά την ώρα του φαγητού , τα ηρεμεί (δεν έχουμε φασαρία και φωνές , καυγάδες κλπ. ) και ειδικά στα μικρότερα τους θυμίζει και λίγο το σπίτι τους και αισθάνονται καλύτερα.

            Το πρώτο βήμά που πρέπει να κάνουμε είναι να αποφασίσουμε για το θέμα ή τα θέματα πάνω στα οποία θα χτίσουμε τον προγραμματισμό μας .Εγώ διάλεξα ένα θέμα και μάλιστα τόσο γενικό που "χωράει¨μέσα πάρα πολλές διαφορετικές δραστηριότητες , από παραμύθια μέχρι χορό , δεινόσαυρους , διαστημοπλοια , ινδιάνους κλπ.

            Έπειτα να κάνουμε τον ετήσιο , τρίμηνο , μηνιαίο και εβδομαδιαίο προγραμματισμό ανάπτυξης του και να ετοιμάσουμε το υλικό των σχετικών δραστηριοτήτων (μερικές δραστηριότητες μπορούμε να ζητήσουμε να γίνουν από τους εκπ/κούς ειδικοτήτων και να τις βάλουν αυτοί στον προγραμματισμό τους).

              Το θέμα λοιπόν που διάλεξα εγώ είναι "Η γη μας" και ο προγραμματισμός μου , μέχρι και στο επίπεδο του μήνα , έχει ως εξής....

Ετήσιος

Θέμα “ Η γη μας”

Τριμηνιαίος

Μπορούμε να χωρίσουμε το θέμα σε τρεις μεγάλες ενότητες μια για κάθε τρίμηνο

1ο τρίμηνο “Η δημιουργία”

2ο τρίμηνο “Σύγχρονος κόσμος”

3ο τρίμηνο “Περιβάλλον “

Μηνιαίος

Χωρίζουμε κάθε ενότητα σε τρία κεφάλαια ένα για κάθε μήνα

1η ενότητα-Η Δημιουργία

1ος μήνας “Δημιουργία του κόσμου”

2ος μήνας “Ο άνθρωπος στους αιώνες ”

3ος μήνας “Αρχαίοι πολιτισμοί”

2η ενότητα-Σύγχρονος κόσμος

4ος μήνας “Όλοι διαφορετικοί , όλοι μαζί”

5ος μήνας “Τα παιδιά του κόσμου”

6ος μήνας “Επιστημονικά επιτεύγματα”

3η ενότητα-Περιβάλλον

7ος μήνας “Κλίμα – έδαφος – θάλασσα”

8ος μήνας “Καταστροφή του περιβάλλοντος”

9ος μήνας “Διάστημα”

          .....και σε εβδομαδιαίο προγραμματισμό θα είναι κάπως έτσι :

Εβδομαδιαίος

1ο τρίμηνο “Η δημιουργία”

1ος μήνας “Δημιουργία του κόσμου”

1η εβδομάδα :Μετακινήσεις πλακών , ηφαίστεια ,σεισμοί

2η εβδομάδα :Απολιθώματα

3η εβδομάδα :Χλωρίδα

4η εβδομάδα :Δεινόσαυροι

Σαν δραστηριότες την πρώτη εβδομάδα μπορούμε να κάνουμε πχ. μία ώρα λέγοντας σε μορφή παραμυθιού την θεογονία του Ησίοδου , διάφορους μύθους για την δημιουργία του κόσμου , συνοδευόμενα από φωτογραφίες ή βιντεάκια (υπάρχουν αρκετά στο Youtube) να ζωγραφίσουν τους Θεούς ή να κάνουν κάποιο mobile , μια ώρα να δείξουμε την έκρηξη ενός ηφαιστείου σε video και να κατασκευάσουμε μια αντίστοιχη (οδηγίες εδώ).

       Δεν συνεχίζω όχι για κανέναν άλλο λόγο αλλά γιατί και εγώ δεν έχω ολοκληρώσει ακόμα τον εβδομαδιαίο προγραμματισμό μου (τρεξίματα )

        Κάπως έτσι μπορεί να γίνει ο προγραμματισμός μας και με μερικές δραστητιότητες μέσα στην εβδομάδα , που είναι πολύ εύκολο να οργανωθούν , να περάσουμε με τα παιδιά ευχάριστα και κυρίως δημιουργικά τις ώρες μας .

Δεν υπάρχουν σχόλια: